Brittisk dubstep som dunkar i bröstet, Cullbergbaletten firar 50 år, en punkig Odysseus, kärlekskaos som kryper innanför skinnet, ekologisk kollaps och en queer Shakespeare-tolkning i jympaskor gjord av en av dansvärldens mest inflytelserika koreografer. Idag släpps vårsäsongen på Dansens Hus.
"I en orolig värld kan konsten ge oss perspektiv. Till den här säsongen har jag letat efter föreställningar som vänder och vrider på normativa uppfattningar. Teman under våren på Dansens Hus är migration, existentiella frågor, identitet, kärlek och klimatkris", säger teaterchef Annelie Gardell.
Först ut i vår är det inflytelserika och välkända kompaniet Rosas från Belgien. Golden Hours (As you like it) förvandlar Shakespeares queera kärlekskomedi till dans och koreografenAnne Teresa de Keersmaeker samarbetar med den brittiske musikern Brian Eno. Cullbergbaletten fyller 50 år och firar med ett jubileumsprogram som rymmer ett av Birgit Cullbergs viktigaste verk Eurydike är död från 1968 och Jefta van DinthersProtagonistsom nyss hade Sverigepremiär hos oss. Cullbergbaletten arrangerar också ett internationellt seminarium på temat "konstnärligt arv och framtid".
Charlotta Övferholm slåss för dansares rätt att åldras och tar upp frågan i den EU-finansierade konferensen Age on stage som även rymmer föreställningar där äldre dansare står på scen. Det hyllade brittiska kompaniet Hofesh Shechter framför en intensiv och fysisk kraftmätning i sitt tredelade verk Barbarians. Existentiella frågor svaras med dubstep och efteråt kan danssugen publik stanna kvar på dubstepklubb i foajén.
För första gången visar vi dans från Portugal; Tânia Carvalhos punkiga verk Wheaving Chaos bygger på Homeros klassiker och tar fasta på Odysseus tio år av irrande på Medelhavet. Carvalho klipper och klistrar vilt i originalhandlingen. 2014 visade vi belgiske Jan Martensömsinta verk om relationen mellan en vuxen man och en pojke, nu kommer han tillbaka med Sweat baby sweat. En kärleksduett om den uppslukande parrelationens krampaktiga symbios till en låtlista med bekanta kärlekssånger att nynna med i.
Streetdansfestivalen Urban Connection i maj är nu inne på sitt 11:e år - programläggningen pågår för fullt och offentliggörs längre fram. Streetdansaren Emelie ”Empo” Enlund känd från aktivistiska, feministiska kollektivet JUCK som har uppträtt på just Urban Connection, tar nu klivet upp på Stora scen med egna verket We Love Holoscene om klimatkrisen och ekologisk kollaps. Mer streetdance blir det när fd Bounce-medlemmen Ambra Succi för tredje gången sätter upp ösiga Striving to Achieve med egna kompaniet Crazy Artist Movement.
I februari arrangerar vi för andra gången den internationella konferensen exChange Perspectives som lyfter frågan om hur vi kan göra dansfältet mera tillgängligt för en mångfald av kroppar med olika funktionaliteter.
Idag inleds Cirkus Cirkörs långa spelperiod med Limits av Tilde Björfors som speglar flyktingkatastrofen namn är Skånes dansteater gästspelar med ett nytt verk av huskoreografen Ben Wright, Spectrum. Sanna Söderholm och Carima Neusser rustar sig som svartklädda och ansiktslösa girl power-ninjor och leker med identitetsbegreppet. Musik av bl.a. Kylie Minogue och Silvana Imam. Så avslutas vårsäsongen med en vild dansgalopp genom Stockholms gator och torg. City Horses hyllar hästtjejer och reclaimar stans alla statyer föreställandes manliga stridskämpar på häst.
Dansvåren i kronologisk ordning:
Alla föreställningar publiceras på dansenshus.se den 1 december.
Cirkus Cirkör (SWE): Limits
1 dec ̶ 5 feb Stora scen
Rosas/Anne Teresa de Keersmaeker (BEL): Golden Hours (As you like it)
10 & 11 februari Stora scen
+ Föreläsning En queer blick på Shakespeare
med Tiina Rosenberg och Camilla Damkjaer 10 feb
Tania Carvalho (PRT): Weaving Chaos
16 & 17 februari Stora scen
+ Eftersnack med författaren Aris Fioretos 16 feb
Konferens: exChange Perspectives
20 & 21 februari på Dansens Hus och Dans och Cirkushögskolan
Installation: Blue Kongo
22 februari ̶ 22 april Foajén
Sindri Runuddes (SWE) interaktiva installation visas i foajén
Jan Martens (BEL): Sweat baby sweat
24 & 25 februari Stora scen
+ Eftersnack med Kritiklabbet & Jan Martens 25 feb
Charlotta Övferholm: Survival kit + seminarium Age on Stage
2 ̶ 4 mars Lilla scen
Hofesh Shechter (UK): Barbarians
10 & 11 mars Stora scen
+ Dubstepklubb i foajén efter föreställningen 10 mars
Undercover Choreography (SWE): (We Are) Made of Star Stuff
16 & 17 mars Lilla scen
Ambra Succi / Crazy Artist Movement (SWE): Striving to Achieve
23 ̶ 25 mars Stora scen
+ Eftersnack 24 mars
Emelie ”EMPO” Enlund (SWE): We love Holocene IV
12 & 13 april Stora scen
StDH/Stockholms konstnärliga högskola: avgångsklassen i mimskådespeleri
4̶6 april Lilla scen
Skånes dansteater (SWE): Spectrum
20 & 21 april Stora scen
Cullbergbaletten (SWE): Eurydike är död + Protagonist
27 ̶ 29 apr Stora scen
+ Seminarium Cullbergbaletten 50 år 27 april Lilla scen
Streetdansfestivalen Urban Connection
10 ̶ 13 maj
Källblad Byström (SWE): City Horses
27 maj Norra Bantorget
Kungliga baletten (SWE): Royal Collective
18 ̶ 20 maj Lilla scen
Koreografer på plats våren 2017:
Anna Källblad, Pontus Linder, Carima Neusser och Sanna Söderholm
Pressbiljetter
Vi har ett begränsat antal pressplatser per produktion och ackreditering ges i första hand till recensenter eller journalister med uppdrag att bevaka föreställningen. Välkommen att skicka ett mail till oss med uppgifter om datum och uppdragsgivare.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.