2021-11-19 10:44Pressmeddelande

Urpremiär med Andersson Dance och Jonathan Morton

Den 26 november är det urpremiär för Partita no.2 – sei solo på Dansens Hus scen Elverket. Partita no.2 – sei solo är ett verk skapat i ett samarbete mellan koreografen Örjan Andersson och violinisten Jonathan Morton från Scottish Ensemble i Glasgow. Verket spelas på Dansens Hus t.o.m. den 5 december. 

Fem speciellt utvalda dansare. En av samtidens främsta violinister. I Partita no. 2 – sei solo får vi ta del av koreografen Örjan Anderssons särskilda förmåga att göra dans och musik till en sömlös kropp.
Vi möter den solitära människan. Avskalad och utelämnad. Hennes öde vävs samman med violinisten Jonathan Mortons tolkning av Bachs vemodiga solostycke ”Partita no. 2”. Tillsammans med ljudkonstnären BJ Nilsens inspelningar från ett nedstängt Amsterdam växer ett sublimt landskap fram. Vi rör oss, i hisnande hastighet, mellan det lilla intima, till svindlande högt belägna platser. En auditiv mental resa mellan nuet till det sedan urminnes tider försvunna.
– Idén till verket formades under vintern 2021 i Stockholm då en känsla av undantagstillstånd rådde på grund av pandemin. En kollektiv isolation, tristess och ensamhet som tvingade oss alla in i ett nytt tillstånd. En ny tillvaro - ett nytt skapade, säger Örjan Andersson.

Partita no.2 - sei solo är en fortsättning på ett pågående samarbete mellan Andersson Dance och Scottish Ensemble och följer verken Goldberg Variations – Ternary patterns for insomnia (2015) och Prelude – skydiving from a dream (2019).

MEDVERKANDE
Koreografi: Örjan Andersson
Violinist: Jonathan Morton
Dans: Ashley Wright, Jim De Block, Takuya Fujisawa, Johanna Wernmo, Emilia Fridholm
Ljuddesign: BJ Nilsen
Musik: JS Bach
Scenografi, ljusdesign: Chrisander Brun
Kostymdesign: Jenny Nordberg
Foto: Chrisander Brun
Produktion: Ina Sletsjøe / Andersson Dance Magnus Nordberg / Nordberg Movement
Samproduktion: Andersson Dance, Scottish Ensemble, Dansens Hus, Norrlandsoperan.
Med stöd av: Kulturrådet, Stockholms Stad, Region Stockholm och Creative Scotland.

Föreställningen kommer också att spelas på NorrlandsOperan den 1 december.
Under hösten 2022 går verket på turné med Dansnät Sverige. 

Om Jonathan Morton:
Jonathan Morton trivs lika bra med gammal som ny musik och samarbetar gärna med musiker och artister från olika traditioner. Han är konstnärlig ledare för Scottish Ensemble, där hans eklektiska och engagerande programplanering får lovord av en internationell publik, och där han erbjuder nya perspektiv på välkänd repertoar och främjar nya verk. Under hans ledning har Scottish Ensemble i allt större utsträckning samarbetat med andra konstformer som dans, bildkonst och teater. Bland de senaste kritikerrosade projekten finns 20th Century Perspectives med konstnären Toby Paterson, Goldberg Variations - ternary patterns for insomnia med Andersson Dance och Anno med Anna Meredith och Eleanor Meredith.

Morton är också försteviolinist i London Sinfonietta, där han har fått möjlighet att arbeta nära många av dagens ledande kompositörer och artister, däribland Steve Reich, Harrison Birtwhistle, Mica Levi, Oliver Knussen, Marius Nesset, Jonny Greenwood, Louis Andriessen, Thurston Moore, John Woolrich, Martin Suckling och Tyondai Braxton.

Jonathan Morton har bjudits in som gästledare till grupper som BIT20 i Bergen, Orchestre de Chambre de Paris, Scottish Chamber Orchestra, City of London Sinfonia och Musikkollegium Winterhur. Han är engagerad i att utbyta idéer med nästa generations stråkspelare och har lett projekt vid Royal Northern College of Music, Royal College of Music, Royal Conservatoire of Scotland och University of Auckland.

Morton bidrar även regelbundet till film- och TV-soundtracks i Abbey Road Studios och Air Lyndhurst Studios, där han leder studioorkestrar för filmkompositörer som Dario Marianelli, Rael Jones och Patrick Doyle. Alex Heffes, Jóhann Jóhannsson, Christian Henson, Craig Armstrong, Joby Talbot och Laurent Eyquem. Han spelar också med Colin Currie Group i Europa och Japan.

Om Andersson Dance:
Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer och leder sedan 1996 sitt egna kompani Andersson Dance. Efter framgångsrika år som dansare på Östgötabaletten och Batsheva Dance Company i Israel, debuterade han som koreograf på 90-talet. Hans första stora beställningsverk för Cullberg och Dansens hus blev en succé och öppnade dörrar internationellt. Efter det har han skapat verk för många av de stora danskompanierna, såsom Cullbergbaletten, Kungliga Operan och Göteborgsoperan. I internationella sammanhang har Örjan Andersson arbetat med till exempel Nederlands Dans Theatre och Compañía Nacional de Danza i Madrid.

På senare år har arbetat i flera gränsöverskridande samarbeten med skådespelare, dansare och musiker både inom ramen för Andersson Dance men också på Dramaten i Stockholm, Folkteatern i Göteborg, Folkoperan i Stockholm och på Helsingborgs Stadsteater.

Andersson Dance har varit ett återkommande inslag på Dansens Hus sedan husets första säsonger. Andersson Dance har under senaste åren turnerat till Storbritannien, Tyskland, Belgien, Norge, USA och Kina med bland annat det hyllade verket Goldberg Variations – Ternary patterns for insomnia som gästspelade på Dansens Hus 2015


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm.

Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert