SU-EN Butoh Company är tillbaka på Dansens Hus scen. Nu med IKI – en föreställning om liv – i alla dess former.
SU-EN Butoh Company grundades 1992 i Tokyo av koreografen SU-EN. Hon är förgrundsgestalt i Norra Europa inom butoh, en samtida dansform med rötter i det explosiva avante-gardet i Tokyo på 1960-talet. SU-EN är en djupt egensinnig och hängiven konstnär med en helt egen unik koreografisk stil och genre. 2015 kom hon till Dansens Hus lilla scen med lassvis av ruttnade äpplen i verket ”Voracious”. Nu är hon tillbaka med ”IKI” – och ett avslutande vattenmelonparty.
Så här säger SU-EN själv om IKI:
- Föreställningen är en slags livs- och konstträdgård. Ett träd har nerver. En sten andas. Förruttnelser gör att färgerna ändras. Vattnet glittrar på växterna såsom svettdroppar. Djurarter som krumbuktar sig. Den hemliga världen av krälande insekter under en sten. Allt och alla vill leva, utvecklas, följa sin inre natur och sina drömmar.
Livet flödar. Liv, i alla dess former. Underliga, absurda, sagolika former. Ingen är den andra lik. Där det finns liv, finns förändring. Finns mörker. Finns död. Liv spirar åter ur något som har försvunnit. Livet finner sin väg.
Material och inspiration till musik och koreografi har tagits direkt från naturen och skogen.
Den melankoliska ”svenska” folksjälen vävs ihop med röster, ljud och impulser från hela världen.
- I en tid när planeten utarmas av brutal girighet, mänskliga rättigheter kullkastas och ”kultur” kidnappas av konservativ nationalism, vill jag bejaka det som ingen någonsin kan stoppa; Livet. IKI, säger SU-EN
Föreställningen avslutas i ett vattenmelonparty där publiken bjuds in.
Under våren visas en utställning i Dansens Hus foajé med SU-EN Butoh Company´s filmer. Utställningen kan ses till och med 27 april.
SU-EN Butoh Companys ensemblestycke IKI, var ursprungligen ett solo skapat för turné med Riksteatern 2018. Föreställningen på Dansens Hus är en omarbetning av denna och i stora delar ett nytt verk.
..................................................................................................................................................................
OM ORDET IKI
IKI på japanska, kan ha flera olika betydelser beroende på vilket skrivtecken (kanji) som används: liv, födelse, livlig, levande, spännande, brinnande, andning och själ. Kanjitecken var ursprungligen bilder och till iki kan det bland annat vara: en planta som växer upp ur myllan (liv, födelse), ånga ur kastrullen (själ) eller det som förflyttar sig från hjärtat till näsan (andning).
..................................................................................................................................................................
OM SU-EN BUTOH COMPANY
SU-EN Butoh Company grundades 1992 i Tokyo. Sedan 1997 har verksamheten sin bas i Haglund Skola i Almunge nordost om Uppsala. SU-EN Butoh Company verkar i Sverige och internationellt med föreställningar, workshops, filmproduktion, konstprojekt och föreläsningar.
SU-EN är flerfaldigt prisbelönt koreograf och Butohdanskonstnär. Efter studier hos den legendariska Butohkonstnärinnan Yoko Ashikawa och lärlingskap hos Tomoe Shizune & Hakutobo-gruppen, har SU-EN etablerat Butohkonsten i Sverige och vidareutvecklat sin egen särpräglade Butohmetod. SU-EN har också studerat den japanska traditionella dansformen Jiuta-mai sedan många år hos Yoh Izumo i Tokyo. 1995 erhöll hon sin nattori-licens hos Izumo-sensei.
Mellan 2006 - 2014 var SU-EN curator för Friktioner internationell performancekonstfestival. Sedan 2013 är SU-EN curator för K.R.O.P.P, en plattform och festival för nutida dans som samarrangeras med Uppsala Konsert & Kongress.
År 2011 mottog SU-EN Uchimurapriset från Japan samt kulturpriset från den feministiska konsttidskriften CORA.
2012 erhöll hon Uppsala Kommuns hedersmedalj. Hon har fått flera stipendier och utmärkelser för sitt konstnärsskap; för närvarande Konstnärsnämndens 10-åriga arbetsstipendium. SU-EN utnämndes till Uppsala Kommuns hedersstipendiat år 2019.
www.suenbutohcompany.net
..................................................................................................................................................................
MEDVERKANDE I IKI
Dansarna i IKI har medverkat i SU-ENs workshops och projekt under ett antal år. De ingår i verket såsom del av sin fördjupning i SU-EN Butohmetod.
KAI-EN utexaminerades från SU-EN Butoh Company år 2010 och driver sedan dess KAI-EN Butoh Company där hon utvecklar sitt egna koreografiska språk.
www.kai-enbutoh.se
Svante W Monie är ljussättare och för närvarande forskare. Han har tidigare ljussatt SU-EN Butoh Company centrala verk Luscious, Blush, Cracks, Atomic, Headless m fl. Han är baserad i Uppsala.
Nuria Divi Sagre är röst- och performancekonstnär. Ursprungligen från Barcelona, men sedan många år bosatt och verksam i New York. Sin ursprungliga röstträning har hon från Jay Clayton. Hon har studerat Primal Theater för och uppträtt med Alec Rubin och Theater Within. Hon har även träning i traditionell shamanistisk och buddistisk koreansk dans och Butoh. Nuria har samarbetat med SU-EN Butoh Company ibland annat Visiting project, 2006, Brooklyn, Luscious 2009, Dansens Hus och IKI- breath, 2018, New York.
Lise-Lotte Norelius studerade elektroakustisk komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1998-2002 och utvecklade sitt arbete med live-elektronik och realtidsbearbetning av slagverk och andra ljudkällor. Sedan dess har hon skrivit musik för högtalare (eam), musiker och live-elektronik, teater, installationer, poesi-och dansföreställningar. Hon framträder ofta med andra musiker, dansare, poeter och intermediakonstnärer i, men framför också egna live-elektronikverk som soloartist. Norelius har komponerat verk för SU-EN Butoh Company bl a Blush 2010 och Voracious 2015.
lise-lottenorelius.se
Anders Rönnlund, bildkonstnär, arbetar med skulptur, installationer, video och videoinstallationer. Viktiga utställningar: Museo de Arte Contemporáneo, Santiago, Chile, Kanaya Art museum, Japan, Kobro Gallery, Lodz, Polen, Uppsala konstmuseum, Södertälje konsthall, Galleri Fagerstedt, Stockholm, Galleri Stefan Andersson, Umeå.
..................................................................................................................................................................
PRESSKONTAKT
För pressbiljetter eller intervjuförfrågningar, kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus. E-post: susanne.wibert@dansenshus.se
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.