2017-11-02 12:16Pressmeddelande

UPPDATERAT: Vårens världsstjärnor på Dansens Hus

null

En världsstjärna lyfter upp ett öde från Mabharatha. En pensionerad Pina Bausch-dansare med stil och humor. Dessutom en helkväll med vår egen Mats Ek.
- En säsong fylld av hopp, berättelser, vittnen och stark stark dans. Koreografer och dansare med kroppar fyllda av många års rörelser ger allt till oss denna vår säger Annelie Gardell, teaterchef på Dansens Hus.

Våren på Dansens Hus bjuder på hela spektrat – från världsstjärnor till debutanter.

I februari hyllar vi vår egen legend Mats Ek med en helkväll där vi möter hans konstnärskap på scenen och på filmduken. På scenen ser vi Mats Ek, Ana Laguna och Ivan Auzely framföra verken ”Yxa” och ”Potatis”. (2 februari. Stora scenen)

Äntligen är Akram Khan tillbaka i Stockholm! Verket ”Until the lions” är en historia baserad på det indiska eposet Mabharatha. Klassisk kathak möter samtida element när tre dansare och fyra musiker framför sagan om prinsessan Amba. (22-24 februari, Stora scenen)

I Frankrike är Emanuel Gat en av landets mest välrenommerade koreografer. Nu kommer han till Stockholm med verket ”Sunny”. En koreografisk upptäcktsresa med tio dansare och en musiker som samplar glöd ur hitlåten ”Sunny. Resultatet? En explosion av musik, lust och lekfullhet. (24-25 april, Stora scenen)

Ännu en ny bekantskap för den svenska publiken är italienska Cristiana Morganti. Cristiana var trogen dansare i Pina Bauschs kompani under många år. I den oemotståndliga ”Jessica and me” får vi hennes livsresa presenterad med humor och dans. (6-7 april, Stora scenen)

Hur reagerar en kropp när den tvingas eller hindras att röra sig? Koreografen Mithkal Alzghair är född och uppvuxen i Syrien, men lever i dag i Frankrike. Hans verk ”Displacement” är ett skakande verk om krig, flykt och ett liv i exil. (6-7 mars, Lilla scenen)

Late Night – är en helkväll där Sverigebaserade koreografer är kvällens curators i samarbete med Dansens Hus. I vår får publiken ett nära möte med tre danskonstnärer: Mirko Guido, Eleanor Bauer och Lisen Ellard samt deras gäster.

Detta är bara några av höjdpunkterna från vårens program. Nedan kan du läsa mer om samtliga gästspel.
………………………………………………………………………………………………………………………………


VÅRENS GÄSTSPEL I KRONOLOGISK ORDNING

Årets första Late Night utformas i samarbete med Mirko Guido. Mirko Guido (ITA) är koreograf och dansare med sin bas i Stockholm. Han har tidigare varit medlem i Cullbergbaletten och genom året varit engagerad vid en mängd olika scener, till exempel Staatstheaters of Bielefeld, Saarbrücken och Wiesbaden. Med ”This is fiction // You are fiction too” får vi ta del av frågor kring fiktion och verklighet. Vi gör en djupdykning in i det riktiga, det imaginära och det symboliska. Det blir en helkväll, där Mirko Guidos föreställning sedan ackompanjeras av fler aktiviteter och inbjudna gäster. (24-25 januari, Lilla scenen)

Per Tengstrand och tre dansare skapar tillsammans ett rum fullt av möjligheter i Andersson Dance finstämda ”Alae”. Den 26 och 27 januari bjuds Dansens Hus publik in till ett helaftonsverk för en flygel, en pianist och tre dansare. Tillsammans ger de sig i kast med Beethovens magnifika pianomusik. Föreställningen är ett konstnärligt möte mellan Örjan Andersson, en av Sveriges främsta koreografer, och den New York-baserade Beethoven-tolkaren Per Tengstrand, en av Sveriges mest framgångsrika musiker på de internationella konsertscenerna. (26-27 januari, Stora scenen)

I februari hyllar vi vår egen legend Mats Ek med helaftonsföreställningen Vintage Dans. En drömkväll där vi kommer att få se Mats Ek, Ana Laguna och Ivan Auzely framföra verken ”Yxa” och ”Potatis” kombinerat med en filmvisning av ”Gammal och dörr”. (2 februari, Stora scenen)

Belgiska Jan Martens gästspelade våren 2017 på Dansens Hus med den intima ”Sweat baby sweat”. Nu är han tillbaka hos oss med den hyllade ”The dog days are over”. En föreställning som bokstavligen bygger på hoppet. I ”The dog days are over” undersökerJan Martens hoppet och hoppandets karaktär, inifrån och ut. (9-10 feb, Stora scenen)

Eleanor Bauer (USA) arbetar i gränslandet mellan koreografi, dans, text, musik och performance.
Till årets andra Late Night kommer hon med ”(BIG GIRLS DO BIG THINGS)”ett verk som ger oss tomma löften, förebyggande klagomål, och ett flirtande med våra förväntningar. Eleonor Bauer är doktorand i koreografi på DOCH i Stockholm och hon har turnerat i stora delar av världen med GoodMove sedan 2007. Hon har arbetat med koreografer så som Mette Ingvartsen och Anne Teresa De Keersmaeker samt bandet The Knife. Efter föreställningen har Eleanor bjudit in två gäster som intar scenen. Vilka, avslöjar vi under december. Håll utkik på Dansens Hus hemsida. (15-16 februari, Lilla scenen)

Det räcker att nämna hans namn för att skapa vällustiga rysningar hos vår publik. Akram Khan är en äkta superstar. Verket ”Until the lions” är en historia baserad på det indiska eposet Mabharatha. Klassisk kathak möter samtida element när tre dansare och fyra musiker framför sagan om prinsessan Amba. Såhär säger han själv om ”Until the lions”:
”As in many myths, the female characters are often the unsung heroes, the figures of strength and imagination and endurance. It is their unsung stories in particular, that still haunt me today.”(22-24 februari, Stora scenen)

När Cullbergbaletten nu är tillbaka på Dansens Hus, är det i ett mindre format på vår Lilla scen. Vi visar ”HYPER”, ett samarbete mellan fyra av Cullbergbalettens dansare och den isländske koreografen Margrét Sara Guðjónsdóttir. Med HYPER, håller Margret Sara Guðjónsdóttir upp en spegel mot dagens visuella och snabba samhälle. Föreställningen går ner på djupet i både världen och människorna som befolkar den. (28 feb-1 mars, Lilla scenen)

Hur reagerar en kropp när den tvingas eller hindras att röra sig? Koreografen Mithkal Alzghair är född och uppvuxen i Syrien, men lever i dag i Frankrike. Hans verk ”Displacement” är ett skakande verk sprunget ur kroppsliga reaktioner i krig, flykt och ett liv i exil. Den utforskar också hur den traditionella dansen påverkas i relation till Mellanösterns våldsamma historia med migration, diktatur, massakrer, revolution, krig och konflikt. (6-7 mars, Lilla scenen)

Ina Christel Johannesens är Norges största koreograf med uppdrag runt hela världen. Föreställningen ”Again” har presenterats på turné i Europa och kommer till Dansens Hus innan de fortsätter till Kanada. I sitt kompani Zero Visibility Corp är Ina Christel känd för att arbeta tillsammans med excellenta dansare, ha starka teman och vackra scenrum. Again är inget undantag. (21-22 mars, Stora scenen)

Japansk-svenske C/Ompany med Shintaro Oue i spetsen tog Dansens Hus publik med storm när de gästade oss våren 2016. Nu är de tillbaka med helt nya verket “BO.LE.RO”. En stor portion humor, våldsamt akrobatiska koreografier och dans som sätter fysiska lagar och kulturella koder på spel. (23-24 mars, Lilla scenen)

Cristiana Morganti var i många år dansare i Pina Bauschs kompani. Den som har sett Café Müllerminns den vimsiga karaktären med rött hår, trippandes i röda skor. Med humor, dans och oklanderlig timing berättas om hur hon blev dansare, tankar om livet och mötet med dansikonen Pina Bausch. (6-7 april, Stora scenen)

Till vårens sista Late Night har vi bjudit in Lisen Ellard och Knut Vikström Precht. ”If ever in range” tänjer och förlänger dimensioner, och en elastisk rörelse fortplantar sig i rummet. ”If ever in range” är ett samarbete mellan konstnär Anna Åstrand, dansare Lisen Ellard, ljuddesigner Elize Arvefjord, ljusdesigner Anton Andersson, dansare Knut Vikström Precht och dramaturg Tova Gerge. Efter föreställningen blir det samtal, fler aktiviteter och inbjudna gäster. Håll utkik på Dansens Hus hemsida. (11-12 april, Lilla scenen)

Hur tolkar man musik utan att höra? ”9” tar sin utgångspunkt i Beethovens nionde symfoni samt dansaren Cai Glover som lever med en hörselnedsättning. Utifrån detta har koreograf Hélène Blackburn skapat en föreställning som utforskar våra sinnen och hur vi upplever, uppfattar och tolkar. Kanadensiska Cas Public är kända för sina intensiva, energiska koreografier. De turnerar världen över och i april landar de hos oss. (14 april, Stora scenen)

Nio dansare och tre arabiska musiker. Detta är uppställningen i Skånes Dansteaterns helt nya produktion ”Nayrab”. I slutet av mars har den premiär i Malmö, och en månad senare kommer den till Dansens Hus stora scen. För koreografin står Nicolas Cantillon & Laurence Yadi. (19 april, Stora scenen)

Emanuel Gat är en av Frankrikes mest välrenommerade koreografer. I april blir vår stora scen transformerad till ett levande lyckopiller när ”Sunny” gör entré - ett kärleksverk till dansen, till musiken och glädjen att vara tillsammans. Föreställningen är gjord i ett samarbete mellan Emanuel Gat och musikern Awir Leon. Tillsammans har de skapat ett multikonstverk – en livekonsert i legering med tio dansare på koreografisk upptäcktsresa. En explosion av musik, lust och lekfullhet. (24-25 april, Stora scenen)

Finns det något du i hemlighet alltid drömt om att få göra men aldrig trott var möjligt? Tänk om du fick chansen. Skulle du ta den? ”Dance for me" är en sann historia om en isländsk 50-årig familjefar som vågade förverkliga sin dröm om att dansa modern dans på scen. Med värme och humor får vi följa Ármann som tillsammans med sin svärdotter, koreografen Brogan Davison, skapar en intim berättelse där både stepp, juck, klarinettspel och moon walk får utrymme. Tillsammans bjuder de publiken på en riktig feel good-föreställning som hyllats av lokal publik så väl som på internationella festivaler världen över. Vem och vilka kroppar ser vi egentligen på de etablerade dansscenerna? Och är dans verkligen för alla? (20-21 april, Lilla scenen)

I april kommer tre av Dansens Hus stiftare – Kungliga operan, Skånes dansteater och Göteborgsoperan – ge sinadanskompanier och dess dansare en chans att koreografera verk. Verken kommer sedan att turnera runt till de olika städerna, och i Stockholms är det Dansens Hus som står för scenen. (26-27 april, Lilla scenen)

Urban Connection, Dansens Hus egna streetdansfestival är tillbaka! I år med fyra packade dagar med streetdans i alla dess former. ( 9-12 maj)

I maj kommer Balettakademiens sistaårselever till Dansens Hus och visar upp sin slutproduktion.
(25-26 maj, Stora scenen)

Under flera år har Charlotta Öfverholm arbetat med projektet Age on stage – den svenska delen av det europeiska projektet ”Dance on, Pass on, Dream on”. Nu närmar sig slutpunkten, och i maj kommer Charlotta till vår Lilla scen med en föreställning av och med de äldre amatördansare hon arbetat med under flera år. (31 maj-1 juni, Lilla scenen)

………………………………………………………………………………………………………………………………

PRESSKONTAKT
- För mer info om programmet och de enskilda gästspelen, kontakta Dansens Hus teaterchef Annelie Gardell, tel:076-527 90 50.

- För frågor om bilder, eller övergripande spörsmål, kontakta kommunikationschef Susanne Wibert, 0733-12 14 93, e-post: susanne.wibert@dansenshus.se

………………………………………………………………………………………………………………………………

Biljetter till vårsäsongen 2018 släpps tisdag 28 november.

………………………………………………………………………………………………………………………………


SAMMANFATTNING

STORA SCENEN

*Andersson Dance: ”Alae”
26-27 januari

Mats Ek: ”Vintage dans”
5 februari

Jan Martens: ”The dog days are over”
9-10 februari

Akram Khan: ”Until the lions”
22-24 februari

Zero Visibility Corp: ”Again”
21-22 mars

Cristiana Morganti: ”Jessica and me”
6-7 april

*Cas Public: ”9”
14 april

Skånes Dansteater: ”Nayrab”
19 april

Emanuel Gat Dance: ”Sunny”
24-25 april

Urban Connection
9-12 maj

Balettakademien
25-26 maj


LILLA SCENEN

Late Night med Mirko Guido: ”This is fiction // You are fiction too”
24-25 jan

Late Night med Eleanor Bauer: ”(BIG GIRLS DO BIG THINGS)”
15-16 februari

Cullbergbaletten med Margrét Sara Guðjónsdóttir: ”HYPER”
28 februari-1 mars

*Mithkal Alzghair: ”Displacement”
6-7 mars

C/Ompany: ”BO.LE.RO”
23-24 mars

Late Night med Lisen Ellard och Knut Vikström Precht: ”If Ever in Range”
11-12 april

*Dance for me: ”Dance for me”
20-21 april

Dansens Hus stiftare
26-27 april

Charlotta Öfverholm
31 maj-1 juni

Föreställningen ingår i Dansnät Sveriges turnéutbud.

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser. 


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.


Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert