Jefta van Dinther intar Dansens Hus Stora scen och Blackbox med REMACHINE och Dark Field Analysis och det blir både monumentalt och intimt.
REMACHINE 27–28 november 2025 på Stora scen kl 19.00 och
Dark Field Analysis 27–29 november 2025 på Blackbox kl 20.30 samt 16.00.
Vilken plats återstår för kroppen i en hypermekaniserad värld?
I REMACHINE skapar Jefta van Dinther ett monumentalt allkonstverk där ljus, ljud, röst och kropp samverkar i en suggestiv föreställning för stora scenrum. Likt kuggar i ett evigt maskineri rör sig kropparna över vridscenen – som arbetande varelser fångade i ett system som driver dem framåt. Scenografin håller dem i ständig rörelse: de går, hasar, kryper – i ständig växelverkan mellan motstånd och anpassning.
Genom en kraftfull uppvisning av både röst och fysiskt material väcker REMACHINE en meditation över disciplin, obarmhärtighet, omättlighet och sinnets makt över kroppen. I ett nytt samarbete med kompositören Anna von Hausswolff utforskar Van Dinther det mänskliga i en ofrånkomligt mekaniserad samtid – där arbete, frihet och ritual existerar i ett laddat, motsägelsefullt tillstånd.
REMACHINE är en Dansens Hus samproduktion.
Koreografi: Jefta van Dinther
Skapad och framförd av: Brittanie Brown, Gyung Moo Kim, Leah Marojević, Manon Parent, Roger Sala Reyner och Sarah Stanley
Ljusdesign: Jonatan Winbo
Kostym: Cristina Nyffeler
Ljud: David Kiers inklusive specialkomponerad musik baserad på Ugly and Vengeful, Red Sun and The Truth, The Glow, The Fall av Anna von Hausswolff
Röstcoachning och musikrådgivning: Doreen Kutzke, Johanna Peine, Manon Parent och Mette Nadja Hansen
Dramaturgi: Gabriel Smeets och Maja Zimmermann
Assisterande koreograf: Tomislav Feller
Teknisk regi: Max Rux
Ljudteknik: Marius Kirch
Verkställande direktör: Sven Neumann
Produktionsledning: Uta Engel och Romy Hansford-Gerber
I Dark Field Analysis blir blodet en förutsättning för berättelser om liv och teknologi. Kom nära kroppen i en sårbar och intim duett som rör sig mellan ljus, vakenhet, mörker och dröm.
I Dark Field Analysis frammanas en förhöjd känsla av att vara vid liv genom att placera det unikt mänskliga i relation till andra livsformer. Ett suggestivt, närgånget och vindlande samtal uppstår mellan två nakna män på en matta där blodet blir den röda tråden. Organiskt möter syntetiskt, det mänskliga och djuriska – det fysiska mot det immateriella.
Dark Field Analysis hämtar sitt namn från en inriktning inom alternativmedicin som använder mörkfältsmikroskopi (dark field microscopy) för att diagnostisera systemiska kroppsliga tillstånd som härrör i blodet. Men samtalet mellan de två männen innefattar mer än medicinska fakta. Här fungerar blod som en metafor för att vända blicken inåt. Ett seende som inte enbart blickar mot våra fysiska kroppar utan även in i och bortom oss själva.
Dark Field Analysis har blivit framröstad till näst bästa dansföreställning av nederländska tidningen NRC, samt listats som den femte bästa föreställningen 2018 i Wien, Österrike. Föreställningen hade premiär sommaren 2017 på Tanz im August i Berlin.
Föreställningen visades 24–26 oktober 2017 på Dansens Hus Lilla scen (nu mera kallad Blackbox).
Koreografi och regi: Jefta van Dinther
Skapad och framförd av: Juan Pablo Cámara och Roger Sala Reyner
Ljusdesign: Minna Tiikkainen
Scenografi: Cristina Nyffeler
Ljuddesign: David Kiers
Låtar: Baserad på spåren "The Slow Drug" och "Horses in my Dreams" av PJ Harvey
Text: Jefta van Dinther, Juan Pablo Camara och Roger Sala Reyner
Assisterande koreograf: Thiago Granato
Konstnärliga råd: Gabriel Smeets och Felix Bethge
Teknisk koordinering: Bennert Vancottem
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Teaterhuset vid Norra Bantorget, mitt i Stockholm city, har tre scener, Stora scen, Blackbox och Studioscen. Under perioden 2023-2025 renoverades teaterhuset och då hade Dansens Hus sin bas på Elverket på Linnégatan med visade också föreställningar på en lång rad andra scener och arenor runt om i Stockholm. Hösten 2025 återinvigdes teaterhuset vid Norra Bantorget.