2020-05-20 14:11Pressmeddelande

Sommarresidens i samarbete mellan Danscentrum Sthlm och Dansens Hus

Som ett led i arbetet med att stärka och utveckla danskonsten samarbetar Dansens Hus och Danscentrum Stockholm kring sammanlagt åtta sommarresidens i Dansens Hus Studios på Wallingatan.

Den snabba utlysningen av residensplatserna är en extra insats som syftar till att stödja dans och koreografifältet i Stockholm till följd av COVID-19 pandemin.

Residensen kan sökas av Danscentrum Stockholms medlemmar och studioperioden är en vecka per residen i perioden mellan 15 juni och 2 augusti 2020.

Dansare och koreografer kan söka residens för olika faser eller behov i en konstnärlig eller utforskande process. Arvodering utgår. Tre av residensen är öronmärkta för kulturskapare med bakgrund inom streetgenren.  Urvalsgrupp utgörs av ledamöter i Dancentrum Stockholms styrelse

Sista ansökningsdatum är 31 maj 2020.

För mer information om residensen kontakta Erik Linghede, Danscentrum Stockholm, tel 070-558 50 95
För frågor till Dansens Hus kontakta Andrea Redmer, 072-734 22 73
För ansökan till residensen: ​https://forms.gle/pu2rhqVvhxUVwTfL6

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Huset har två scener: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. I Dansens Hus studios erbjuder vi koreografer och grupper plats för residens, repetitioner och lab. Vid sidan om föreställningarna anordnar vi också kringaktiviteter såsom workshops, samtal med koreografer, utställningar i vår foajé, föreläsningar med mera.