Hemsökt Åtrå av Björn Säfsten spelar 9 okt kl. 19, 10 okt kl. 20 och 11 okt kl 16 på Dansens Hus Blackbox, 2025.
I en naken undersökning av digitala algoritmer, kroppsideal och den osynliga kommunikation som formar vår verklighet, djupdyker tre gaymän ned i sina egna självbilder genom att titta på det vi alla tittar på för mycket.
Via våra skärmars speglingar borrar koreografin in sig i en massproduktion av det material som ständigt översköljer oss. Ur detta föds en dans, där tre varelser som döpts genom sitt till synes slumpmässiga skrollande, har övergivits på en plats där det enda de kan göra är att praktisera sitt eget språk. Genom ett vältrande i sina begär och hämningar utforskas dessa bilder och känslor i en rad scener som är lika sköra som de är intensiva.
I Hemsökt Åtrå, som inleder Dansens Hus säsong på Blackbox, fortsätter Björn Säfsten djupdyka i människans ständiga misslyckande kring kommunikation och vad det gör med individen. I detta verk vänds blicken specifikt mot ikonografi skapad av män som vill bli åtrådda av andra män, genom att dansarna godtyckligt plockat ut klipp från de algoritmer som slängs emot dem i sociala medier. På scenen blandas det autobiografiska med det fiktiva, det eftersökta med det verkliga, i ett sammelsurium av blottad hemsökt åtrå.
Björn Säfsten är dansare och koreograf, ursprungligen från Umeå, baserad i Stockholm. Säfsten intresserar sig för skärningspunkten mellan rörelse och gest. Mellan de meningsbärande och meningsskapande aspekterna av en rörelse och det som utgör en rörelse fysiskt: rörelsens mekanik, dynamik och musikalitet.
Säfstens arbete tar alltid sin utgångspunkt inom koreografiområdet men inkluderar en mängd olika medier som rörelse, text, ljud och sång. Verkens teman avgör de sceniska uttrycken. Till skillnad från i sin tidiga karriär, då han skapade verk utifrån olika filosofiska begrepp, kommer Säfstens aktuella teman ofta från hans egna erfarenheter och ämnen som är relevanta för hans eget liv. Däribland Lost Night (2020), som handlar om förlust, sorg och lyssnande; I själva verket, skapat tillsammans med Anja Arnquist (2021), en pedagogisk föreställning om danskonsten; och det senaste verket and so we’re gone (2023), som väcker existentiella frågor om livets pågående natur.
Koreografi: Björn Säfsten, i nära samarbete med Pär Andersson, Philip Berlin och Sam Huczkowski
Manus: Björn Säfsten och Pär Andersson
Dans: Pär Andersson, Marcus Baldemar och Joaquín Collado
Musik: Victor Saiz
Scenografi: Björn Säfsten och Jonatan Winbo
Kostym: Björn Säfsten
Tillverkningstekniker scenografi Dansens Hus: Johannes Fäst
Dramaturg: Kristina Hagström-Ståhl
Röstskådespelare: Klas Lagerlund och Dan Mclellan
Ljudläggare: Joakim Lundgren
Intimitetskoordinator: Sara Arrhusius
Produktion: Säfsten Produktion & Nordberg Movement
Samproduktion: Inkonst & Dansens Hus
Skapat under residens vid: Inkonst och La Caldera Centre de Creació de Dansa Barcelona
Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms stad och Region Stockholm
Tack till: Palmer Lydebrant
INTERVJUER & PRESSBILJETTER
Kontakta Evelina Boberg, kommunikatör och pressansvarig gästspel,
Dansens Hus: evelina.boberg@dansenshus.se
Pressbilder läggs till i pressrummet senast 9 oktober 2025.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Teaterhuset vid Norra Bantorget, mitt i Stockholm city, har tre scener, Stora scen, Blackbox och Studioscen. Under perioden 2023-2025 renoverades teaterhuset och då hade Dansens Hus sin bas på Elverket på Linnégatan med visade också föreställningar på en lång rad andra scener och arenor runt om i Stockholm. Hösten 2025 återinvigs teaterhuset vid Norra Bantorget.