2020-02-12 14:20Pressmeddelande

Om dödens musik och att kollektivt öva sig på att dö

Porträtt av Lisen Ellard och Mattias Lech,Lisen Ellard och Mattias Lech.

Mattias Lech och Lisen Ellard har i flera tidigare verk arbetat med döden som tema. I "Funeral" tar de temat vidare in i en avskedsceremoni; en sorgedans för allt som upphör, förändras och försvinner. Musiken i föreställningen görs av hyllade Sara Parkman och Maria W Horn. Urpremiär: 20 februari på Dansens Hus lilla scen

Mattias Lech och Lisen Ellard har under flera år jobbat tillsammans med scenkonst och döden. De har i sitt arbete bland annat besökt krematorium, bårhus och begravningar, skrivit avskedsbrev, dödsmediterat och genomgått fake funerals i Sydkorea.
2017 hade deras föreställning ”DÖDEN” premiär på Ung Scen Norr.
Nu har de urpremiär på Dansens Hus för en helt ny föreställning "Funeral" - en föreställning för tre dansare och med musik av hyllade Sara Parkman och Maria W Horn.

I "Funeral" utforskar Ellard/Lech den sörjande kroppen, dödens musik och att kollektivt öva sig på att dö. Funeral tar sin utgångspunkt i förlustens riter. Vad de betyder, gör med oss och vilken plats de har i en avritualiserad och döende civilisation.
Vad går förlorat utan dessa ritualer?
Med döden som konstant – hur existerar och förändras sorgens känslor och uttryck

Med bakgrunder i dans, teater och radio varierar Lisen Ellard och Mattias Lech medium och uttrycksformer och utforskar olika sätt att samarbeta och samexistera som duo och med andra konstnärer. I sina verk arbetar de ofta med olika former av publikinteraktion. Något de också undersökt i arbeten med andra koreografer och konstnärer såsom bland annat Lundahl/Seitl (SE) Sidney Leoni (FR/BE), Marina Abramovic (SRB) and Lea Martini (DE). Ellard har tidigare visat "If ever in range" på Dansens Hus och Lech har skapat ett flertal verk med den norske konstnären Ivar F Aam, och som del i trion GomesLechQuigley.

"Funeral" visas den 20 och 21 februari 2020 på Dansens Hus lilla scen.

MEDVERKANDE
Av: Lisen Ellard och Mattias Lech
Dans: Maia Means, Sindri Runudde och Lisen Ellard.
Musik: Maria W Horn och Sara Parkman
Inspelad kör: Hannah Tolf, Kristina Issa, Xenia Kriisin
Ljusdesign: Johan Sundén
Illustration: Tove Dreiman
Producent: Sara Bergsmark
Dokumentation: Dorna Shahabeddin Aslanzadeh
Administration: Möjlighetsministeriet
Foto: Ellard/Lech: Marcus Hagman
Med stöd av: Statens kulturråd, Stockholm Stad, Region Stockholm, Ställbergs gruva, Dans i Blekinge, Dansinitiativet Luleå, Skogen Göteborg, Dansens Hus, Transit Kulturinkubator.
Förstudie: Konstnärsnämnden

För intervjuförfrågningar och pressbiljetter till föreställningen kontakta susanne.wibert@dansenshus.se

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Huset har två scener: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. I Dansens Hus studios erbjuder vi koreografer och grupper plats för residens, repetitioner och lab. Vid sidan om föreställningarna anordnar vi också kringaktiviteter såsom workshops, samtal med koreografer, utställningar i vår foajé, föreläsningar med mera.

Susanne Wibert
Susanne Wibert