2022-04-13 11:14Pressmeddelande

Mette Ingvartsen vill göra oss höga på livet

Rödtonad bild. En kvinna dansar häftigt. Hon tittar in i bilden och skriker, ena armen höjd över huvudet. Foto: Hans Meijer På bilden: Mette Ingvartsen

Danska koreografen Mette Ingvartsen är tillbaka på Dansens Hus scen. Nu med solot "The Dancing public" - en dansfest efter pandemins prövningar. Speldatum: 20-23 april på Dansens Hus scen Elverket. 

Solot, som innesluter det minnesvärda året 2020, exploderar i en intensiv blandning av hejdlösa rörelser och konstant musik. En dansfest, en konsert skapad av talade ord och poesin som ställer frågorna: Hur kan dansen påverka vårt gemensamma kollektiv när vi så länge befunnit oss i avskildhet och isolering? Finns det ett gigantiskt behov av rörelse i våra kroppar idag som måste få utlopp? Är vi åter redo att ge oss hän åt själva livet?

I pandemins (förhoppningsvis) slutfas undersöker Ingvartsen hur historiska sammankomster med kollektiva “danshysterier” har tagit sig uttryck . Förklaringsmodellerna har varit många: onda andar, förbannelser uttalade av helgon, neurologiska störningar och termen “hysteri”. Men bakom bilden av fara och okontrollerbarhet anar Ingvartsen en kroppens befriande reaktion på stressen från epidemier, naturkatastrofer och fattigdom. En kropp som läker sig själv från livets påfrestningar. Som genom rörelsen och dansen befriar sig från oönskad påverkan och begränsningar – tillsammans, med andra läkande kroppar.

Foto: Akos Burg
Porträtt av koreografen Mette Ingvartsen.

Koreografen Mette Ingvartsen. Foto: Akos Burg

OM METTE INGVARTSEN
Mette Ingvartsen är dansk koreograf och dansare. Hon har studerat i Amsterdam och Bryssel och tog 2004 examen från skolan P.A.R.T.S. i Bryssel.
Mellan åren 2004 och 2014 gjorde hon en lång rad av verk såsom ”50/50” (2004), ”Why we love action” (2006), ”Giant City” (2009) och ”evaporated landscapes” (2009).

2014 startade Mette en serie av verk under samlingsnamnets ”The Red Pieces”. Först ut var ”69 Positions” som ifrågasatte gränsen mellan privat och offentligt rum genom att bokstavligt talat sätta en naken kropp mitt bland teaterpubliken.
Det andra stycket i serien var ”7 Pleasures” där en grupp av 12 dansare utforskade varianter av nakenhet och sexualitet. Det handlade om begrepp som njutning och lust och hur massan ställs mot individen, objektet mot den egna kroppen. I serien ingick också "To come (extended)". Både "7 Pleasures" och "To come (extended)"  har visats på Dansens Hus stora scen.  

I februari 2020 visades hennes ”Moving in Concert” på vår stora scen – ett verk där hon diskuterar människan och hennes roll i en ny digitaliserad värld.

Mellan åren 2013 och 2016 arbetade Mette på Kaaitheater i Bryssel. Hon har också varit knuten till universitetsvärlden och har en doktorsexamen i koreografi på UNIARTS.

Läs mer om Mette Ingvartsen på hennes webbplats: www.metteingvartsen.net

INTERVJUER OCH RECENSIONSBILJETTER
Kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus susanne.wibert@dansenshus.se


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm.

Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert