Ofta benämns hon som ”The mother of Contemporary African Dance”. 75-åriga Germaine Acogny är en sann pionjär – en av dansvärldens mest fascinerande personligheter. I den poetiska och suggestiva Somewhere at the beginning låter hon sin egen familjs personliga historia bli fonden till en större berättelse om kolonialism, förtryck och framtid. 18-19 oktober 2019 visas den på Dansens Hus stora scen.
Att se Germaine Acogny uppträda är en gåva. Det är svårt att ta in att hon faktiskt passerat 75-års strecket; ännu med en 20-årings smidighet. Hon föddes i Benin och flyttade tidigt till Dakar, Senegal. På 1960-talet fick hon sin utbildning i Frankrike och det var där hon började att korsbefrukta den västafrikanska dansen från sin uppväxt, med samtida dans och balett. Detta banbrytande arbete har gjort henne till en nyckelperson inom den samtida afrikanska dansen.
Somewhere at the beginning är en dialog med människor från Germaines förflutna: Aloopha, hennes farmor som var en högt uppsatt Youruba prästinna. Och Germaines pappa som arbetade för den franska kolonialmakten. Bilderna vävs samman med hennes egna personliga erfarenheter i en suggestiv multimediaföreställning fylld av Acognys expressiva rörelse, videokonst, specialkomponerad musik och betydelsefulla fysiska föremål.
- My life has often been unsettled. I come from somewhere, but when I try to distance myself I cannot escape from my past. It’s as if I go back to the beginning – the place from whence I come – back to my ancestors and those who accompany me, säger Germaine Acogny
Runt 1995 återvände Acogny mer permanent till Senegal med drömmen om att kunna öppna ett center där traditionell och samtida västafrikansk dans kunde mötas. 2005 blev utopin verklighet, när hon, tillsammans med sin man Helmut Vogt, till sist kunde öppna L´Ecole des Sables – International Centre for Traditional and Contemporary African Dances.
Centret, som ligger strax söder om Dakar, har blivit en plantskola för många dansare från den afrikanska kontinenten. Här erbjuder hon också kostnadsfri utbildning till lokala dansare. L´Ecole des Sables är också en mötesplats för dansare från hela världen.
Acogny har hela tiden under årens lopp gjort egna koreografiska verk – ofta oväntade samarbeten med andra konstnärer. Såsom det hyllade verket ”Fagaala” (2003-2004) – ett samarbete med koreografen Kota Yamazaki som var en fusion mellan japansk butoh och traditionell västafrikansk dans. Verket vann också det prestigefyllda priset ”Bessie Award” (New York Dance and Performance Award).
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Huset har två scener: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. I Dansens Hus studios erbjuder vi koreografer och grupper plats för residens, repetitioner och lab. Vid sidan om föreställningarna anordnar vi också kringaktiviteter såsom workshops, samtal med koreografer, utställningar i vår foajé, föreläsningar med mera.