Hur ser det ut när en människa gestaltar det icke-mänskliga? En av vår tids största koreografer – Jérôme Bel – söker efter den levande och organiska världen med hjälp av koreografier ur den västerländska dansens kanon. Ett gästspel på Confidencens unika 1700-tals scen där motsägelser står i centrum: är människan och naturen skilda från varandra?
Non-Human Dances är skapat i tätt samarbete mellan Jérôme Bel och konsthistorikern och författaren Estelle Zhong Mengual, och verket uruppfördes hösten 2023 på Louvren i Paris.
Spelas på: Confidencen, Slottsallén 3
Föreställningslängd: 75 minuter
20/9 kl. 19:00, 21/9 kl. 16:00, 22/9 kl. 16:00
Varje föreställning introduceras av Madeleine Onne, VD och konstnärlig ledare för Confidencen, tillsammans med personal från Dansens Hus, däribland teaterchef Johannes Öhman.
Från Isadora Duncans Water Study, genom Pina Bauschs Nelken Line, till Sergiu Matis The Siberian crane undersöker Bel och Zhong Mengual paradoxen i att tackla den till synes omöjliga utmaningen i dessa verk – att bli en annan kropp än sin egen: en växt, vatten, ett djur eller ett naturligt element.
De koreografier som Bel och Zhong Mengual valt ut ges också ett nytt ljus i dagens kontext och verklighet; nämligen den förestående ekologiska krisen där miljökatastrofer och klimatförändringar hägrar. I Non-Human Dances uppstår en stark känsla av behovet att låta publiken återknyta till den levande och organiska världen och därmed förstärka vår känslighet för den – och återta dess centrala plats i vår gemensamma värld.
Non-Human Dances på Louvren. Foto: Véronique Ellena
Estelle Zhong Mengual är konsthistoriker och författare. Hon undervisar i Master of Experimentation in Art and Politics (SPEAP), vid Sciences Po Paris. Hennes forskning fokuserar på det förhållande som konst, både dåtida och nutida, har med den levande världen. Hon arbetar särskilt med att utveckla en slags miljöhistoria för konstvetenskapen, som föreslår en ny uppmärksamhetsregim för representationen av den levande världen i konsten. Till sin hjälp har hon naturvetenskap och miljöhumanism som forskningsmetod.
Jérôme Bel och Estelle Zhong Mengual Foto: Véronique Ellena
Koreografier:
Pina Baush Nelken line
Musik: West End Blues composed by Joseph Oliver, performed by Louis Armstrong. Utdrag ur verket: Nelken (Les oeillets) (1982),
Koreografi och scenhänvisningar: Pina Bausch
Scenografi: Peter Pabst, Kostym: Marion Cito, Dramaturgi: Raimund Hoghe, Samarbete: Matthias Burkert, Hans Pop, musik: Jones, Lehar, Oliver, Tauber, Tucker och andra. Copyights: Verlag der Autoren, Frankfurt, for Pina Bausch Foundation, Wuppertal
Gaspard Charon The entrance of the sun
Isadora Duncan Water study
Musik: Frantz Schubert
Loïe Fuller
Musik: Camille Saint Saens
Lev Ivanov and Marius Petitpa
Xavier Le Roy The lions’ vocabulary
Sergiu Matis The Siberian crane. Extract of the piece: Extinction room (Hopeless.) Koncept och koreografi: Sergiu Matis, Ljudkomposition: Antye Greie-Ripatti, Text: Philip Ingman. Med: Gaspard Charon, Chiara Gallerani, Elisabeth Schwartz, Lisa Vilret, Stéphanie Aflalo
Trailer Jérôme Bel och Estelle Zhong Mengual Non-Human Dances
MEDVERKANDE:
Koreograf
Jérôme Bel
Koncept
Jérôme Bel och Estelle Zhong Mengual
Assistent
Chiara Gallerani
Text av
Jérôme Bel, Estelle Zhong Mengual och utdrag av Baptiste Morizot, Andrea Olga Mantovani, S'enforester, Paris, Éditions d'une Rive à l'Autre, 2022, p. 28
Koreografier
Pina Baush, Gaspard Charon, Isadora Duncan, Loïe Fuller, Lev Ivanov and Marius Petitpa, Xavier Le Roy, Sergiu Matis
Medverkande på scen
Gaspard Charon, Chiara Gallerani, Elisabeth Schwartz, Lisa Vilret, Stéphanie Aflalo
Kostym
Dansarna
Teknisk ledning
Maxime Kurvers
Exekutiv ledning och konstnärligt öga
Rebecca Lasselin
Manager
Sandro GrandoProduktion
R.B. Jérôme Bel
INTERVJUER & PRESSBILJETTER
Kontakta Evelina Boberg, kommunikatör och pressansvarig gästspel, Dansens Hus: evelina.boberg@dansenshus.se
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener, Stora och Lilla scen, i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm. Under perioden 2023-2025 renoveras teaterhuset vid Norra Bantorget. Under renoveringsperioden har Dansens Hus sin bas på Elverket, men kommer också att göra samarbeten med andra scener och arenor runt om i Stockholm.