2018-02-07 09:40Pressmeddelande

Jan Martens studerar hoppet - bokstavligt talat.

null

Om Hoppet - inifrån och ut!
I Jan Martens "The dog days are over" är det geometri, uthållighet och koncentration som står i fokus för de åtta dansarna. 

Startpunkten för ”The dog days are over” var när Jan Martens hittade ett citat från den amerikanske fotografen Philippe Halsman:
”When you ask a person to jump, his attention is mostly directed toward the act of jumping and the mask falls so that the real person appears.”

Martens vill att vi ska se den verkliga personen framträda. För att locka fram detta har han gett sin ensemble en komplicerad koreografi, parat med ett rejält fysiskt kraftprov. Dansarna sliter och svettas i ständigt nya kombinationer och former.
Resultatet är 70 intensiva minuter som försätter betraktaren i trans, samtidigt som den reflekterar kring publikens blick. Vilka är vi som kommer för att se dansare våndas i en föreställning som är så ansträngande att de knappt står ut?

The dog days are over

9 februari 2018, Stora scen, Dansens Hus


By:
Jan Martens
With: Cherish Menzo, Nelle Hens, Piet Defrancq, Kimmy Ligtvoet, Steven Michel, Julien Josse, Laura Vanborm and Naomi Gibson
Understudies: Morgane Ribbens, Ilse Ghekiere, Amerigo Delli Bove, Daniel Barkan, Connor Schumacher, Victor Dumont and Caspar Knops
Lighting design: Jan Fedinger
Dramaturgy: Renée Copraij
Technical supervision: Michel Spang
Production: JAN & ICKamsterdam
International diffusion: A Propic/Line Rousseau and Marion Gauvent

Co-production: DansBrabant, Frascati Productions, SPRING performing arts festival, tanzhaus nrw, CDC du Val-de-Marne La Briqueterie and TAKT Dommelhof
With support of: Workspacebrussels and wpZimmer
Financial support: The Government of Flanders and the Performing Arts Fund NL
Thanks to: Dansateliers and Conny Janssen Danst

THE DOG DAYS ARE OVER by Jan Martens TRAILER from GRIP / jan martens on Vimeo.

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser. 


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.


Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert