Är det möjligt att konstruera ett system som rymmer hela mänsklighetens minne?
Dags för del två i Gunilla Heilborns (enligt egen utsaga), något långdragna trilogi om minnets funktioner. Den här gången i form av en Lecture Performance kallad "BOKEN" där hon själv och hennes assistent Louise Peterhoff ska gräva i minnets olika skrymslen.
Alla nyheter har sina kritiker.
På 300-talet före vår tideräknings början gick Platon runt i Aten och grämde sig över skrivkonstens utbredning.
-”Hur ska människor minnas något, nu när de kan skriva ner allt de behöver komma ihåg? De kommer att sluta träna sitt minne och förlita sig på det skrivna, de kommer inte att minnas saker genom att söka i sig själva, de kommer att bli fullständigt beroende av att hämta minnet utifrån sig själva.”
Trots det, har människor i alla tider kommit på nya sätt att placera sina minnen utanför sig själva; långa rimmade epos, grottmålningar och medeltida katedraler.
Just byggnader visade sig vara förträffliga lagringsplatser för kollektiva minnen och arkitekturen var länge mänsklighetens allra främsta uttrycksmedel. Detta får dock ett abrupt slut år 1454 när Gutenberg uppfinner tryckpressen. Den mänskliga tanken hittar då en ännu effektivare lagringsplats för våra minnen. En teknik som inte bara är mer motståndskraftig och hållbar än arkitekturen, utan även lättare att bära med sig – den tryckta boken.
Men med den tryckta boken kommer också det linjära berättandets tyranni.
”BOKEN” är del två i Gunilla Heilborns, (enligt egen utsaga), något långdragna trilogi om minnets funktioner som hon startade 2017 med föreställningen ”The Wonderful and The Ordinary”. Denna gång står hon på scen tillsammans med sin assistent Louise Peterhoff och frågar sig om det är möjligt att konstruera ett system som rymmer hela mänsklighetens minne. Eller om det bara var något som renässansmänniskorna klarade av. På den tiden hade de trots allt tillgång till de perfekta proportionernas magiska effekt.
”BOKEN” är en Lecture Performance med text som bas – ett format som Heilborn började utveckla 2015 med sin föreställning The Knowledge (2015). Föreställningen innehåller även Bilder & Siffror, Ljud & Dans, samt Textilkonst av Katarina Wiklund.
GUNILLA HEILBORN (SWE) BOKEN - Trailer from Dansens Hus Stockholm on Vimeo.
......................................................................................................................................................
MEDVERKANDE
Idé, text & iscensättning: Gunilla Heilborn
Rum, objekt & kläder: Katarina Wiklund
På scen: Gunilla Heilborn, Louise Peterhoff
Ljus: Susanna Hedin, Lumination of Sweden
Musik: Harriet & Co
Grafisk Design: Studio Reko
Trailer: Mårten Nilsson
Samproducenter: Norrlandsoperan, Place des Arts Montréal
Stöd från: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholm Stads Kulturförvaltning
Tack till: Bergmangårdarna
......................................................................................................................................................
OM GUNILLA HEILBORN
Gunilla Heilborn har hyllats för sina unika föreställningar spetsade med humor och träffande ironi. Intelligent och poetiskt upplöser hon gränsen mellan allvar och humor. Gunilla Heilborns unika sätt att kombinera text, video och bild har gett henne en ställning som en av Sveriges mest intressanta scen- och filmartister. Hon har flera gånger Guldbaggenominerats för sina kortfilmer och vann 2007 med filmen ”Hur man gör.”
Hennes senaste sceniska verk var ”The Wonderful and the Ordinary” som var ett samarbete mellan Gunilla och den österrikiska teatergruppen Theater Im Bahnhof. Föreställningen hade Sverigepremiär i september 2017 på Dansens Hus. Hon har också gjort föreställningar på bland annat Kulturhuset Stadsteatern
......................................................................................................................................................
PRESSKONTAKT
För intervjuer eller pressbiljetter, kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus.
E-post: susanne.wibert@dansenshus.se
Pressbilder kommer att publiceras i vårt nyhetsrum i samband med premiären den 2 okt.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.