2021-12-15 06:00Pressmeddelande

Fransk revolt med (LA)HORDE och 18 dansare i "Room with a view"

Foto: Aude AragoFoto: Aude Arago

För två år sedan besökte kollektivet (LA)HORDE Dansens Hus stora scen med "To Da Bone" som tog Youtube-fenomenet jumpstyle in i föreställningsrummet. Sedan 2019 är de tre deltagarna, Marine Brutti, Jonathan Debrouwer och Arthur Harel,  konstnärliga ledare för Ballet national de Marseille. När de nu i december kommer tillbaka till Stockholm är det med hela 18 av kompaniets dansare och med musik av den franska electrostjärnan Rone. Föreställningen "Room with a view" spelas på Dansens Hus stora scen den 17 och 18 december 2021.

"Room with a view" är en frenetisk, technopumpande protest i en värld som står på randen till ... ja vad? Är det en kollaps eller en nystart vi bevittnar? Med referenser till såväl italienska renässans-skulptörer som science fiction och Greta Thunberg har (LA)HORDE skapat ett vibrerande verk med influenser från såvär nycirkus och rave som gatan och nattklubbens dansuniversum.
Föreställningen hade urpremiär i mars 2020 på Théâtre du Châtelet i Paris och har därefter endast spelats i Frankrike och Italien. 

OM (LA)HORDE
(LA)HORDE (Marine Brutti, Jonathan Debrouwer och Arthur Harel ) har arbetat tillsammans sedan 2013 med bland annat film, videoinstallationer, teaterregi och koreografiskt skapande. Sedan 2019 är trion knuten till Ballet National de Marseille som konstnärligt team. Kollektivet undersöker den dans som sker online, på sociala medier och på digitala plattformar. Genom att analysera dess dynamik och representation har de skapat ett nytt koncept som de kallar för ”post-internet-dans”.
Genom filmer och föreställningar (Novaciéries, 2015; The Master’s Tools, 2017; Cultes, 2019) och koreografiska verk (To Da Bone, 2017; Marry Me in Bassiani, 2019; Room With A View, 2020), lyfter (LA)HORDE den politiska aspekten i dans. De kartlägger olika koreografiska former av uppror, allt från rave och jumpstyle till traditionell dans. Deras allra senaste projekt tillsammans med Ballet national de Marseille är en kväll med verk av fyra koreografer: Lucinda Childs, Tania Carvalho, Lasseindra Ninja och Oona Doherty, som var och en har fått förkroppsliga sin egen ikoniska, inkluderande och engagerade uppfattning om dans. 

Trion (LA)HORDE) tillsammans med dansare ur kompaniet. Foto: Boris Camaca

Trion (LA)HORDE) tillsammans med dansare ur kompaniet. Foto: Boris Camaca

RONE
Rone är en nyckelfigur på den franska elektroniska musikscenen och han har samarbetat med allt från amerikanska rockbandet The National till ikonen Jean-Michel Jarre. Hans musik har också använts av klimataktivister världen över, allt från Hugo Picard aka The Sailing Frenchman som använt hans låtar för att kommunicera med valar och delfiner till Greta Thunberg där Rones musik dykt upp i hennes videor. 
..........................................................................................................................................

INTERVJUER OCH PRESSBILJETTER
Två av medlemmarna, Marine Brutti och Arthur Harel, kommer till Stockholm och finns på plats på Dansens Hus från torsdag den 16 december.
Presskontakt:  Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus, susanne.wibert@dansenshus.se

 


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm.


Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert