The Great Tamer av den multibegåvade grekiske konstnären Dimitris Papaioannou hade urpremiär i Aten 24 maj i år. På onsdag kommer den hyllade föreställningen äntligen till Dansens Hus, som också är en av flera samproducenter. I The Great Tamer gör tio dansare en upptäcktsresa efter gömda skatter och inre arkelogiska utgrävningar efter mening och sammanhang.
"Simply stunning"
Philippe Noisette, Les Echos.fr / Dance Critique
Den mångfacetterade Dimitris Papaioannou kan skriva både konstnär, komiker, koreograf, regissör och utställningsproducent på sitt visitkort. Sitt internationella genombrott fick han som kreatör för öppnings- och avslutningsceremonin för OS i Aten 2004 och har sedan dess skapat verk som hänför sin publik världen över. Oavsett om han arbetar med stora arenor, gamla fabrikslokaler eller ansedda dansscener. Bland hans dansprproduktioner kan nämnas 2, INSIDE, Primal Matter och Still Life
Dimitris började sin karriär som konstnär och hans verk kan ses som levande stilleben, alltid med ett starkt visuellt uttryck. Hans bildspråk är har drag av lustiga huset, med drömlika absurda scener fyllda av konsthistoriska referenser och optiska synvillor. Kroppar blir till råa material – som förvandlas till en hybrid mellan människa och stoff.
“Does one have to be Greek to cultivate the art of the fragmentary to such a degree? The Great Tamer is a staggering and occasionally monstrous composite of forms and images. The maiming of things and bones unearthed in the excavations amplifies a montage aesthetic (at best) and one of obliteration (at worst). It recalls an imaginary of dismemberment. Arms and legs are spread around on stage. Like archaeologists who reconstitute vessels or vases with fragments that are more or less mismatched, Dimitris Papaioannou engenders improbable human grafts whose joints defy anatomy.
One of the most moving moments in this painstakingly constructed assortment of parts gathers up the themes: The apparition of a man, reborn unexpectedly, resembling an antique sculpture. We dreamt about it, Papaioannou made it happen.”
Rosita Boisseau, Le Monde
(recension original)
Föreställningenföljs av ett efterföljande samtal mellan författaren Aris Fioretos och koreografen Dimitris Papaioannou. Fioretos debuterade 1991 med den prosalyriska Delandets bok. Sedan dess har en rad romaner, essäer och litteraturhistoriska studier följt. Hans verk har översatts till ett dussintal språk och mellan arbetet på egna texter översätter han andras till svenska. Han skriver regelbundet på kultursidorna i Dagens Nyheter och har tilldelats många priser och utmärkelser. Hans Augustprisnominerade roman Mary (2015) har sålts i flera länder och följdes våren 2016 av en essä om romankonsten ”Vatten, gåshud”.
Producerad av: Onassis Cultural Centre-Athens
Samproduktion mellan: Dansens Hus (Sweden), CULTURESCAPES Greece 2017 (Switzerland), EdM Productions, Festival d'Avignon (France), Fondazione Campania dei Festival – Napoli Teatro Festival Italia (Italy), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (Luxembourg), National Performing Arts Center-National Theater & Concert Hall | NPAC - NTCH (Taiwan), Seoul Performing Arts Festival | SPAF (Korea), Théâtre de la Ville - Paris / La Villette - Paris (France), Executive Producer: 2WORKS
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.
Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.