2024-05-10 05:30Pressmeddelande

Demonisk frisörsalong flyttar in på Dansens Hus

Scen med dansare och frisörerFoto: Henrik Hellström

Välkommen in till frisörsalongen där dina inre demoner får ta plats, delas och firas!
I Sindri Runuddes nya föreställning "Cosmetic Demons" bjuds publiken in till en extravagant kväll på Dansens Hus Elverket där fantasier och drömmar varvas med direkta möten. Speldatum: 16, 17 och 18 maj.

Cosmetic Demons: A Choreographic Salon är frisörsalongen en plats där skvaller, känslor och personliga processer synliggörs. Framför stolarna – där spegeln brukar vara – står nu en dansare.
Tre frisörer, tre kunder och tre dansare leker fram en koreografisk idé som blir till en salong. Publiken får blicka in i en social plats och får se den intima relationen mellan frisör och kund växa fram.

SPELDATUM: 16, 17 och 18 maj på Dansens Hus Elverket.

Föreställningen hade urpremiär på Inkonst, Malmö i april 2024 och den är en samproduktion av Dansens Hus Stockholm, Norrlandsoperan och Inkonst, Malmö med stöd från Kulturrådet, Nordisk kulturfond och Konstnärsnämnden.
.............................................................................................................................................

OM SINDRI RUNUDDE
Sindri Runudde  är dansare och koreograf, utbildad i dans vid Stockholms Konstnärliga Högskola och hen har även en internationell nycirkusutbildning. Sindris arbete kännetecknas av ett humoristiskt och lekfullt uttryck som använder kroppens uppmärksamhet och sinnesfulla danspraktiker, blandat med personliga berättelser, text och sång.
Sindri arbetar utifrån queera perspektiv och en tillgänglighetspolitisk agenda. Hen är verksam både i Sverige och internationellt, inom institutioner och som frilansande skapare av egna verk och som dansare för andra koreografer. För Stadsteatern Skärholmen och Unga Klara har Runudde skapat de egna gruppverken ”Fiskedansen & andra kosmiska bekännelser” och ”Delighthouse & the dark room”. Som frilansdansare har hen bl. a arbetat för koreografer och kompanier så som Stina Nyberg, Lisen Ellard, Carl Olof Berg, Ben Wright, Jeremy Wade, Tove Sahllin, Martin Forsberg, Ebba Bohlin samt med kompanier som kanadensiska Les 7 Doights, Skånes Dansteater och brittiska Candoco dance company.

Soloverken ”Blind Boi Diaries” av Juli Apponen och  ”A sensoral lecture”, av Sindri, har turnerat i internationellt under de senaste åren.  Det senaste året har också innehållit community-verksamhet inom EU projektet ”Dancing in you shoes” genom Norrlandsoperan, och verket ”Snaecka!” för 17 pensionärer på Skånes Dansteater, samt barnföreställningen ”Sälskap” som turnerade med Dansnät Sverige under våren 2023.

MEDVERKANDE
Koreografi och text: Sindri Runudde
Repetitör och konstnärlig assistans: Maia Means
Dansare: Linn Ragnarsson, Olivier Muller och Victor Pérez Armero
Koreografisk assistans och demoniskt yttre öga: Halla Ólafsdóttir
Kompositör och ljuddesign: Andreas Tilliander
Distant lapdance song: Sindri Runudde (text), Ellekari Sander (sång), Alexander Zethson (piano)
Ljusdesign: Jonatan Winbo
Kostym och scenografi: Hanna Kisch & Sindri Runudde
Tekniker och teknisk koordination: Ulrich Ruchlinski & Sigge Jonsson
Illustration: Eero Lampinen
Samproduktion: Dansens Hus, Norrlandsoperan och Inkonst
Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Nordisk kulturfond och Region Skåne.

INTERVJUER & PRESSBILJETTER
Kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus susanne.wibert@dansenshus.se

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener, Stora och Lilla scen, i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm. Under perioden 2023-2025 renoveras teaterhuset vid Norra Bantorget. Under renoveringsperioden har Dansens Hus sin bas på Elverket, men kommer också att göra samarbeten med andra scener och arenor runt om i Stockholm.

Susanne Wibert
Susanne Wibert