Äntligen är vi tillbaka i våra scenrum! I september slår Dansens Hus upp portarna för danshösten 2021. Som vi längtat efter publikens sorl, förväntningar och applåder. Och som vi väntat på att återigen kunna ta den internationella dansen till våra scener. Nu också på en ny plats, Elverket, där Dansens Hus från september 2021 kommer att flytta in med full repertoar.
7 september är det kalaskläder på. Med Viktor Fröjds ”Festen” (7-9 sep + 18-20 nov) öppnar vi upp både hösten och vår nya spelplats Elverket. Elverket blir en ny arena för dans i Stockholm. Med Elverket har den samtida dansen och staden fått den mellanstora scen som vi länge haft på önskelistan.
- Detta ger oss en större flexibilitet när vi bjuder in både internationella och Sverigebaserade koreografer och kompanier. Med Elverket kommer vi att kunna skapa nya samarbeten och utöka vårt arbete med att stötta det fria fältet på ett helt nytt sätt, säger Johannes Öhman, teaterchef på Dansens Hus.
Johannes Öhman kom till Dansens Hus som teaterchef i mars 2020 och kom direkt in i en tid som därefter präglats av pandemin. Därför är detta den första säsong som helt programläggs av honom själv. Från och med hösten kan publiken nu uppleva dans på tre scener: Stora och Lilla scenen på Barnhusgatan och Elverket på Linnégatan.
- Det känns härligt att vi nu, i starten av en post-pandemi-fas, kommer att kunna släppa en generös programhöst för vår publik. Tillskottet med scenen Elverket kommer också att nu kunna ge oss det utrymme som dansen och den fria scenen så väl behöver, säger Öhman.
Först ut på den lilla scenen är nordirländska Oona Dohertys ”Hope Hunt and the Ascension into Lazarus” (10-11 sep) och den 24-26 september är det dags att öppna stora scenen med den portugisiska koreografen Marlene Monteiro Freitas och föreställningen ”Bacchae – prelude to a purge”.
- Freitas uttryck särskiljer sig verkligen från mycket annat jag sett. Hon är väldigt radikal och ”in your face”. En väldigt fin blandning av allvar och humor, säger teaterchef Johannes Öhman.
I oktober kommer den nederländske koreografen Anouk van Dijk för första gången till Stockholm. Verket ”Common ground” (21-22 okt) dansas av två av Australiens mest framstående dansare Paul White och Tara Jade Samaya.
Under oktober visas också följande: Koreografen Arkadi Zaides ”Necropolis” (30 sep-2 okt) är en lågmäld och samtidigt rasande berättelse om de människor som omkommer i sitt försök att nå Europa. Finska koreografen Sonya Lindfors ”Cosmic Latte” (6-7 okt) skulle ha gästat vår lilla scen under våren 2021 och nu har föreställningen fått ett nytt speldatum i höst. Kollektivet Räserbyrån visar skolföreställningen ”Färgernas ljud” (12-16 okt) för barn i mellanstadiet. En virtuell dansupplevelse väntar publiken i Robin Jonssons ”Alone together” (28-30 okt) där VR-glasögon tar med åskådaren in i Jonsson och roboten Alex universum.
Förra årets festival Connection 2020 fick ställas in, men i månadsskiftet oktober-november är vi glada och stolta att äntligen kunna presentera de två svenska produktioner som skulle ingått i festivalen: Johanna Fröjds ”Skiftet” (29-30 okt) och The Lobby med ”Room 02:53” (3-4 nov)
Pionjären och ikonen Isadora Duncan är huvudperson i Jérôme Bels verk med just titeln ”Isadora Duncan”. Den välrenommerade Duncan-tolkaren Elisabeth Schwartz dansar solot som är löst baserat på Duncans självbiografi ”My life” (5-6 nov)
I mitten av maj 2021 hade Cullberg urpremiär för senaste verket från Jefta van Dinthers ”Mountains” på vår stora scen. Då för en liten publik på bara 8 personer. I höst kommer verket tillbaka och vi kan erbjuda fler att se det suggestiva solot. (10-13 nov)
November fortsätter på lilla scenen med sydafrikansk pantsula när gruppen AFIA visar föreställningen ”Yebo Yes”. (12-13 nov). Den prisade tjeckiske koreografen Viktor Černický staplar in 22 konferensstolar på scengolvet i de hyllade lekfulla solot ”PLI” (19-20 nov) och veckan därefter väntar en intim, intensiv och smått utmattande upplevelse i föreställningen ”Hard waves” från unga koreografduon Émile Pineault & John Simon Wiborn (25-27 nov).
Örjan Andersson samarbetar återigen med Scottish Ensemble. I höst kommer ”Partita no 2 – sei solo” till Elverket för en längre spelperiod av sex föreställningar (26 nov – 5 dec) Fem dansare och en violinvirtuos i en tolkning av Bachs vemodiga solostycke.
Kollektivet Quarto kommer till Dansens Hus med dels performance-verket ”Communal Rope” (4 sep) och dels scenproduktionen ”Cube” (9-11 dec).
Elektroniska beats möter stenbrott och revolution när Ballet National de Marseille kommer till vår stora scen, i sällskap med franska koreografkollektivet (LA) HORDE och electro-producenten Rone i den frenetiska verket ”A room with a view” (17-18 dec).
Jan Martens är en gammal bekantskap för vana Dansens Hus-besökare. Våren 2022 är han tillbaka med ett verk för hela 17 dansare i åldrarna 16-69 år: ”Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones” (1-2 feb)
Världsstjärnan Akram Khan visar”Chotto Xenos” på Elverkets scen i mars nästa år - en tyst och rörande hyllning till de 100 000-tals soldater som omkom i första världskrigets leriga skyttegravar. (17-19 mars 2022)
Efter pandemin - är vi redo att vara höga på livet igen? Den frågan tar sig danska Mette Ingvartsen an i ”The Dancing Public”.(20-23 april 2022)
I slutet av våren 2022 väntar till sist en extravagant sceniskt fyrverkeri. Kanadensiska Crystal Pite tar sitt kompani Kidd Pivot och några av Kanadas främsta dansare över Atlanten för att visa den överdådiga ”Revisorn” för den svenska publiken. (13-15 maj 2022)
Biljetter till föreställningarna släpps i augusti.
.........................................................................................................................................
SAMLAD LISTA
Quarto: ”Communal Rope” (4 sep)
Viktor Fröjd: ”Festen” (7-9 sep + 18-20 nov)
Oona Doherty: ”Hope Hunt and the Ascension into Lazarus” (10-11 sep)
Marlene Monteiro Freitas:”Bacchae – prelude to a purge”. (24-26 sep)
Anouk van Dijk: ”Common ground” (21-22 okt)
Arkadi Zaides: ”Necropolis” (30 sep-2 okt)
Sonya Lindfors: ”Cosmic Latte” (6-7 okt)
Räserbyrån: ”Färgernas ljud” (12-16 okt)
Robin Jonsson: ”Alone together” (28-30 okt)
Johanna Fröjd: ”Skiftet” (29-30 okt)
The Lobby: ”Room 02:53” (3-4 nov)
Jérôme Bel: ”Isadora Duncan” (5-6 nov)
Cullberg och Jefta van Dinther: ”Mountains” (10-13 nov)
AFIA: ”Yebo Yes”. (12-13 nov).
Viktor Černický: ”PLI” (19-20 nov)
Émile Pineault & John Simon Wiborn: ”Hard waves” (25-27 nov).
Andersson Dance: ”Partita no 2 – se solo” (26 nov – 5 dec)
Quarto: ”Cube” (9-11 dec)
Ballet National de Marseille (LA) HORDE: ”A room with a view” (17-18 dec).
Jan Martens: ”Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones” (1-2 feb)
Akram Khan: ”Chotto Xenos” (17-19 mars 2022)
Mette Ingvartsen: ”The Dancing Public” (20-23 april 2022)
Crystal Pite/Jonathon Young/Kidd Pivot: ”Revisorn” (13-15 maj 2022)
.........................................................................................................................................
INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR OCH/ELLER MER INFO
För mer info om föreställningarna, fler bilder eller kontakt med teaterchef Johannes Öhman eller med något av kompanierna, kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus, 0733-12 14 93 eller susanne.wibert@dansenshus.se
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Huset har två scener: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. I Dansens Hus studios erbjuder vi koreografer och grupper plats för residens, repetitioner och lab. Vid sidan om föreställningarna anordnar vi också kringaktiviteter såsom workshops, samtal med koreografer, utställningar i vår foajé, föreläsningar med mera.