2018-02-23 10:55Pressmeddelande

Cullbergbaletten går in i hypertillstånd tillsammans med ​Margrét Sara Guðjónsdóttir

null

Margrét Sara Guðjónsdóttir (IS), bosatt i Berlin, har skapat sitt första verk för fyra dansare i Cullbergbaletten.
HYPER handlar om det stora mänskliga dramat och ropet från kroppen.

Känslor spolas genom dansarnas kroppar utan filter och låter publiken uppleva extrema sinnestillstånd. Det är ett avväpnande, stilla verk som helar genom att granska och konfrontera den gränslösa kroppens inre. Genom att dyka ner i ett hypertillstånd uppnås en alternativ fysisk njutning och smärta.

- Mina föreställningar och mitt sätt att lära ut grundar sig på en praktik som för samman kroppens fysiologi och psykologi. Genom att låta deltagarna lära känna kroppens rörelser och låta dem hänge sig åt att inte göra utan låta sig göras av andra starka krafter än den egna viljan. Visualiseringen som erbjuds är en introduktion till ett arbete med hela kroppen. Syftet är att guida deltagarna mot en så kallad ”Full Drop” in i kroppen, genom att använda sig av den potential vi alla har för att öka medvetenhet om kroppen och om mänsklig känslighet. Resultatet blir en ny och intensifierad, sensibel fysisk erfarenhet och frigörelse.”, säger Margrét Sara Guðjónsdóttir.


HYPER hade urpremiär på Inkonst i Malmö i februari 2017.

HYPER

28 feb & 1 mars 2018, Lilla scen, Dansens Hus

.................................................................................................................................................


Om Margrét Sara Guðjónsdóttir

Margrét Sara Guðjónsdóttir är född 1978 och uppvuxen på Island.
Hon studerade dans vid Artez University of Arts i Arnhem och i Amsterdam. Hon arbetar tillsammans med artister som Gisele Vienne, Erna Ómarsdóttrir, Jan Fabre, Constanza Macras DORKYPARK och Nir De Volff /TOTAL brutal. Margrét Sara grundade Panic Productions i Reykjavík (IS), med dansaren och koreografen Sveinbjörg Þórhallsdóttir och fokuserade på att producera och initiera samarbeten med internationella artister.
Margrét Sara har turnerat internationellt med egna verk sedan 2010 och hon bor och arbetar för närvarande i Berlin.
Intimitet är ett centralt tema i hennes koreografiska arbete. Margrét Sara har samarbetat med olika artister under de senaste fem åren och musik till verken har nästan uteslutande skapats av bland andra Peter Rehberg (PITA), elektronisk kompositör. Flera av hennes verk har presenterats på MDT på Skeppsholmen i Stockholm.
2014 skapade Margrét Sara en version av sin internationella publiksuccé "Soft target installed" speciellt för fyra av Cullbergbalettens dansare. 2015 hade Margrét Sara residens hos kompaniet. HYPER blir hennes första verk som hon skapar direkt för Cullbergbaletten.
Hon undervisar regelbundet på Iceland Dance Company, vid dansavdelningen vid Art University of Iceland, BA, vid DOCH i Stockholm och koreografiavdelningen vid Helsingfors konstuniversitet.

.................................................................................................................................................

MEDVERKANDE
Dansare: Adam Schütt, Anand Bolder, Eleanor Campbell

Vincent Van der Plas
Av: Margret Sara Guðjónsdóttir
Ljuddesign: Margret Sara Guðjónsdóttir, David Kiers
Ljusdesign: Martin Beeretz
Repetitionsledare: Jane Hopper
Kostympraktikant: Cecilia Karlsson
Kostymtekniker: Marita Tjärnström

Längd: 45 minuter, ingen paus.

Extra! Fysisk introduktion!
Möt koreografen Margret Sara Guðjónsdóttir i en fysisk introduktion, i direkt anslutning till föreställningen.
Genom visualisering erbjuds en introduktion till ett arbete med hela kroppen. 

.................................................................................................................................................

PRESSFÖRFRÅGNINGAR
Kontakta Erica Espling, pressansvarig Cullbergbaletten
E-post: erica.espling@cullbergbaletten.se

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser. 


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 766 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.


Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert