I höst presenterar Dansens Hus en unik dansupplevelse tillsammans med en helt ny samarbetspartner, Ulriksdals slottsteater Confidencen. I september visas vi den franske koreografen Jérôme Bel med verket "Non-Human Dances" på den anrika 1700-tals teatern.
- Att låta den samtida dansen möta arvet och traditionen i en av Sveriges absolut äldsta teaterbyggnader blir en väldigt spännande och utmanande upplevelse, säger Johannes Öhman, teaterchef på Dansens Hus.
I "Non-Human Dances" samarbetar Bel med konsthistorikern Estelle Zhong Mengual och skapar en föreställning där de utgått från äldre västerländska koreografier för att forska i ämnet motsägelser – där naturen och människan tycks stå vitt skilda från varandra.
Från Isadora Duncans Water Study, genom Pina Bauschs Nelken Line, till Sergiu Matis The Siberian crane undersöker Bel och Zhong Mengual paradoxen i att tackla den till synes omöjliga utmaningen i dessa verk – att bli en annan kropp än sin egen: en växt, vatten, ett djur eller ett naturligt element.
De koreografier som Bel och Zhong Mengual valt ut ges också ett nytt ljus i dagens kontext och verklighet; nämligen den förestående ekologiska krisen där miljökatastrofer och klimatförändringar är ett reellt hot. Kan vi människor återknyta till den levande och organiska världen, och därmed förstärka vår känslighet för den och låta den återta dess centrala plats i vår gemensamma värld?
Non-Human Dances ur-uppfördes hösten 2023 på Louvren i Paris.
SPELDATUM: 20, 21 och 22 september på Confidencen
OM JÉRÔME BEL & ESTELLE ZHONG MENGUAL
Den franske koreografen Jérôme Bel är en av vår tids stora koreografer. Hans konceptuella danspraktik har förändrat modern dans, teater och samtidskonst. Hans innovativa och vågade framträdanden – presenterade på ett enkelt och rent sätt – har utmanat själva definitionen av konvention och avantgarde. I huvudsak utforskar alla hans verk innebörden av en föreställning men också vad det innebär att vara människa.
Estelle Zhong Mengual är konsthistoriker och författare. Hon undervisar i Master of Experimentation in Art and Politics (SPEAP), vid Sciences Po Paris. Hennes forskning fokuserar på det förhållande som konst, både dåtida och nutida, har med den levande världen. Hon arbetar särskilt med att utveckla en slags miljöhistoria för konstvetenskapen, som föreslår en ny uppmärksamhetsregim för representationen av den levande världen i konsten. Till sin hjälp har hon naturvetenskap och miljöhumanism som forskningsmetod.
..............................................................................................................................................
MEDVERKANDE
Koreograf: Jérôme Bel
Koncept: Jérôme Bel och Estelle Zhong Mengual
Assistent: Chiara Gallerani
Text av: Jérôme Bel, Estelle Zhong Mengual och utdrag av Baptiste Morizot, Andrea Olga Mantovani, S'enforester, Paris, Éditions d'une Rive à l'Autre, 2022, p. 28
Koreografier: Pina Baush, Gaspard Charon, Isadora Duncan, Loïe Fuller, Lev Ivanov and Marius Petitpa, Xavier Le Roy, Sergiu Matis
Med: Gaspard Charon, Chiara Gallerani, Elisabeth Schwartz, Lisa Vilret, Stéphanie Aflalo
Kostym: Dansarna
Teknisk ledning: Maxime Kurvers
Exekutiv ledning och konstnärligt öga: Rebecca Lasselin
Manager: Sandro Grando
Produktion: R.B. Jérôme Bel
Samproduktion: Festival d’Automne à Paris, Musée du Louvre (Paris), Centre national de la danse, Fonds de dotation du Quartz - Scène nationale de Brest, Maison de la danse - Lyon, Pôle européen de création, R.B. Jérôme Bel (Paris) Med hjälp av Ménagerie de Verre (Paris) som har tillhandahållit studio.
Tack till: Sébastien Allard, Cédric Andrieux et Raphaelle Delaunay/CNSMDP, Carolin Brandl/Choreographing Politic au Bode-Museum (Berlin), Salomon Bausch, Ismaël Dia et Annette Reschke/Pina Bausch Foundation, Ana Janevski/MoMA, Laetitia Dosch, Valérie Dréville, Claire Le Gouic, Baptiste Morizot, Madeline Ritter
Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener, Stora och Lilla scen, i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm. Under perioden 2023-2025 renoveras teaterhuset vid Norra Bantorget. Under renoveringsperioden har Dansens Hus sin bas på Elverket, men kommer också att göra samarbeten med andra scener och arenor runt om i Stockholm.