2020-03-03 16:24Pressmeddelande

Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan till Dansens Hus

Foto: Liu Chen-hsiangFoto: Liu Chen-hsiang

När det taiwanesiska kompaniet Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan nu gör sitt första framträdande i Stockholm är det med den fantasieggande "13 Tongues" - en myllrande upptäcksfärd som smälter samman taoistiska riter med Taipeis frenetiska nattliv.

Cloud Gate är namnet på den äldsta kända dansen i Kina. År 1973 tog koreograf Lin Hwai-min detta klassiska namn och grundade ett samtida danskompani: Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan, även känt världen över som Cloud Gate.

Från 2020 är Cheng Tsung-lung ny konstnärlig chef för kompaniet. I 13 tungor förvandlar han sina barndomsminnen från Taipei till en fantasieggande föreställning fylld av färger, ljud och ljus. Den 5-6 mars 2020 visas föreställningen på Dansens hus stora scen.

"Tretton tungor" är smeknamnet på en gatukonstnär som var verksam under 1960-talet i Taipei. Cheng Tsung-lung hörde sin mors berättelser om honom, och med dessa historier som relief har han skapat en fantastivärld med inspiration från Bangka, det äldsta distriktet i staden Taipei, med dess tempel, religiösa ritualer, festliga parader och folkmyller.

Kompaniet är sedan början av januari på en två månader lång Europaturné som tagit dom till bland annat Chaillot-Théâtre i Paris och Sadler´s Wells i London.

PRESS OM CLOUD GATE

"Asia’s leading contemporary dance theatre." The Times

"No company in the world dances like Cloud Gate. It presents a distinct and mature Chinese choreographic language. The importance of this evolution in Asian dance is no less profound than the impact of Forsythe’s Ballett Frankfurt on European classical ballet." Dance Europe

"When you’re talking about Cloud Gate, magic is not too strong a word." Time Out

"Lin Hwai-min has succeeded brilliantly in fusing dance techniques and theatrical concepts from the East and the West." The New York Times

"One of the finest dance companies in the world." The Globe and Mail, Canada

"An extraordinarily exciting, brutishly physical contemporary dance company." San Francisco Examiner
..........................................................................................................................................

MEDVERKANDE
Koreografi: CHENG Tsung-lung
Musik: LIM Giong
Konstdesign: HE Jia-sing
Ljus: SHEN Po-hung
Projektioner: Ethan WANG
Kostym: LIN Bing-hao
Röstcoach: TSAI Pao-chang
Samproducent: National Performing Arts Center – National Theater & Concert Hall, Taipei
Urpremiär: Mars 11, 2016 Taiwan International Festival of Arts at National Theater, Taipei, Taiwan

För intervjuförfrågningar och pressbiljetter, kontakta susanne.wibert@dansenshus.se

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Huset har två scener: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. I Dansens Hus studios erbjuder vi koreografer och grupper plats för residens, repetitioner och lab. Vid sidan om föreställningarna anordnar vi också kringaktiviteter såsom workshops, samtal med koreografer, utställningar i vår foajé, föreläsningar med mera.

Susanne Wibert
Susanne Wibert