2022-02-21 15:02Pressmeddelande

Charlotte Engelkes bjuder in till varieté om en kromosom

På bilden: Charlotte Engelkes och Sofia Södergård. 
Foto: Mats BäckerPå bilden: Charlotte Engelkes och Sofia Södergård. Foto: Mats Bäcker

Efter en benmärgstransplantation fick Charlotte Engelkes veta att hon nu bär på Y-kromosom. En ny insikt som väckte frågor som: Var tar jag slut och var börjar den andra? Kan jag vara allt? Nu har tankarna samlats i  "Transplantation" en livsbejakande varieté om benmärgstransplantation, kärlekshistorier och Wagner. Speldatum: 24-26 februari på scenen Elverket. 

Idag har Charlotte en helt ny blodgrupp och hon har fått en Y-kromosom. Denna nya variant av henne är drygt ett år gammal. Hon är alltså i någon mån pånyttfödd – och den gamla Charlotte är i någon mån död. För Charlotte själv är kopplingen till berättelsen om Tristan och Isolde självklar. Deras kärlek gör att de tillsammans löses upp. De vet inte var den ena slutar och den andra börjar. De upphör vara sig själva, de blir ett.

Som Engelkes medspelare i föreställningen ser vi dansaren, skådespelaren, koreografen och DJ, Sofia Södergård. Sofia Södergård och Charlotte Engelkes har länge letat efter ett sammanhang där de skulle kunna arbeta sceniskt med varandra. Sofia har precis som Charlotte på många sätt flyttat fram positionerna i svensk scenkonst för hur vi ser på normer och identitet, tagit upp till diskussion vilka vi är och varför och hur vi ser på varandra.

Tillsammans har Engelkes och Södergård skapar en föreställning om identitet, existens, liv och död. Med dans, musik, standup, opera, komik och dramatik. Musiken i föreställningen är (i vanlig Engelkes-anda) en mash-up av nyskrivet och klassisk musik, i ett överhängande komponerat ljudcollage av Willi Bopp. Musikstycken ur operan Tristan och Isolde av Richard Wagner, är inspelad av och med Norrlandsoperans symfoniorkester under ledning av David Björkman. 

Föreställningen hade urpremiär under hösten 2021på Norrlandsoperan. I februari 2022 spelar den under tre kvällar på Dansens Hus scen Elverket. Under hösten 2022 kommer den att turnera ut i landet i samarbete med Dansnät Sverige.
..........................................................................................................................
MEDVERKANDE
Regi och koncept: Charlotte Engelkes
Koreografi: Sofia Södergård
På scen: Charlotte Engelkes, Sofia Södergård
Musik, ljuddesign: Willi Bopp
Musik av Richard Wagner: Tristan och Isolde, Prelude akt 1-3, är inspelad med Norrlandsoperans symfoniorkester
Dirigent och arrangemang: David Björkman
Videoprojektioner: Geska och Robert Breçevic´/ Performing Pictures.
Ljusdesign, scenografi: Karl Svensson
Kostymdesign: Anna Ardelius
Foto: Mats Bäcker
Samproduktion: Norrlandsoperan, Dansens Hus
Scenografi, rekvisita och kostym har tillverkas av Norrlandsoperans ateljéer och verkstäder.
I samarbete med: En ASTARTE produktion i samarbete med Norrlandsoperan och Dansens Hus med stöd från Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Stockholms Stad.
..........................................................................................................................
INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR & PRESSBILJETTER
Kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus, susanne.wibert@dansenshus.se


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm.

Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert