2022-09-30 09:54Pressmeddelande

ccaps "Petrolio" a la 2022 med gästartister och ordbävning.

Dansare i beige kläder i en vit kaklad pool. Vi ser bara benen på alla utom en, en kvinna som sitter uppträngd mot poolkantenFoto: Håkan Larsson

Redan 1994 presenterade Cristina Caprioli en första föreställning med Pier Paolo Pasolinis ofullbordade roman Petrolio som grund. 2014 framförde hon en utvecklad variant, "Petrolio2". Och i år 2022 är det dags för Petrolio22, nu med två gäster, författaren Tove Schunnesson och poeten Johan Jönson. 

Tidigare
Pier Paolo Pasolinis ofullbordade roman Petrolio publicerades hösten 1992, 17 år efter hans tragiska död. I november 1994, presenterade Cristina Caprioli Petrolio – ackumulation av materia, en koreografi som utifrån Petrolio-texten förlitade sig på poesins politiska kraft.
Tjugo år senare, november 2014, presenterade hon Petrolio2, återigen ett arbete som bejakade Pier Paolo Pasolinis förtroende för språk, poesi, stramhet, intellektuell ansträngning, visuellt vältrande, maktpolitik, våld och erotik. Petrolio2 blev en poetisk barrikad framförd i en tom bassäng, med texter av Johan Jönson, Pier Paolo Pasolini och Marquis de Sade.

Nu
Augusti 2022. Anrika festivalen Tanz im August presenterar stor retrospektiv med Cristina Caprioli. I samband med detta återupptas även Petrolio2. Nu med två gäster – författaren Tove Schunnesson och poeten Johan Jönson – och därför med den nya titeln ”Petrolio22”.

SPELDATUM: 6, 7, 8 oktober 2022 på Dansens Hus lilla scen

............................................................................................................................

MEDVERKANDE

Koreograf: Cristina Caprioli
Performers: Anton Borgström, Annika Hyvärinen, Johan Jönson, Frank Koenen, Hana Lee Erdman, Pavle Heidler, Louise Perming, Tone Schunnesson och Yari Stilo.
Kostym: Anna-Sara Dåvik
............................................................................................................................

I samband med föreställningen visas också installationen POOLLOOP (6-7 okt). Någonstans i 1960-talets Kalifornien sitter två kvinnor i baddräkt vid en poolkant. Solen skiner, ingenting händer. Kanske är de båda kvinnorna blasé, eller uppgivna. Publiken rör sig kring poolen, tittar ner över kanten, och betraktar kvinnorna som iakttar sina egna avbilder projicerade på poolens botten. Förundras av hur de med sitt krypande kartlägger sin instängdhet. POOLLOOP är en omtagning av ett fotografi som i sin tur är en omtagning en målning. En stillsam bild som överger sin inramning.
En hommage till Pipilotti Rist och till Richard Kolkers fotografi från 2011 av David Hockneys målning: ”A Bigger Splash”, 1967.

ORDBÄVNING & BILLÄSNING (8 okt)
Efter Petrolio22, den 8 oktober förlängs föreställningen med de två interaktiva ”läsningarna” Ordbävning och Billäsning. Efter föreställningens sista läsning sprids texterna på poolens botten. Du som publik kan kliva ner i bassängen, krypa mellan textraderna och läsa. Sedan ombeds var och en att urskilja, plocka upp och behålla den text som har fångat deras intresse. Till slut föser vi tillsammans all kvarliggande text till en stökig hög mitt i poolen. Detta görs mycket hastigt, med en ögonblicklig förstörelsekraft. En ord-jordbävning vid en simulerad katastrofplats.

Därefter leds publiken till en näraliggande parkeringsplats för "Billäsning" där de, elva personer åt gången, sätter sig i en parkerad bil. I den trånga bilen, i närgången beröring med varandra, högläser varje person sina textfragment. Högläsningen sker utan manus, i en ordning som omdisponerar de givna texterna till ett nytt narrativ. Alltmedan luftsyret förbrukas och obekvämheten växer till olidlighet.

GÄSTER
Tone Schunnesson,
född 1988, debuterade med den kritikerhyllade Tripprapporter  (2017), följd av romanen Dagarna, dagarna, dagarna (2021) som även den hyllades av kritikerna och blev en stor försäljningsframgång. Hon skriver regelbundet i Aftonbladet och är också aktuell i tv-programmet Babels författarpanel.

Johan Jönson
slog igenom stort med den omfångsrika poesiboken Efter arbetsschemaår 2008, vilken gav honom både Aftonbladets litteraturpris och en nominering till Nordiska rådets litteraturpris. Dubbelverket Marginalia/Xterminaliagavs ut 2019 och belönades med Sveriges Radios lyrikpris samt blev nominerat till Nordiska rådets litteraturpris. Jönsons senaste utgivning är ProponeisiS (2021), ett verk på över 2000 sidor.
............................................................................................................................

PRESSBILJETTER & INTERVJUER

Kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus, susanne.wibert@dansenshus.se


Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm.


Kontaktpersoner

Susanne Wibert
Kommunikationschef
Susanne Wibert